אחת הפלטפורמות העיקריות בהן מופצות היום ידיעות כוזבות היא טוויטר: ברשת הזו ניתן למצוא לא מעט חשבונות פיקטיביים (המופעלים על ידי בני אדם או באופן אוטומטי- מה שמכונה "בוט"), המקדמים מסרים שעלולים לעורר כעס, שנאה ופחד.

אומנם, טוויטר פועלת רבות כדי להוריד את התכנים המזיקים במהירות האפשרית (למשל, על ידי חסימת חשבונות שסומנו על ידה ככאלו שמפיצים פייק ניוז), אך מאחר וישנם כל כך הרבה שקרים ברשת, היא לא באמת מסוגלת לטפל בכל פייק ניוז שמתפרסם בה.

לכן, אנחנו- הגולשים- נדרשים גם כן לגלות אחריות ולטפל בצורה מיטבית עם ציוצים שמעלים את חשדינו.

השבוע, פורסמה בחו"ל כתבה, המציגה טיפים שונים (חלקם כאלו שלא מוכרים למרבית הגולשים), באמצעותם אפשר למנוע מהפייק ניוז להתפשט למקומות נוספים ברשת ובכך לצמצם את השפעתם המזיקה.

מתוך הכתבה הזו, בחרתי להביא כמה טיפים, שבעיניי יכולים לסקרן חלק גדול מהקוראים:

1- דווחו על מקרים של פייק ניוז

הרשתות החברתיות מקדישות מאמצים רבים כדי לאתר ולחסום תכנים שקריים, אך הפעילות הזו לא יכולה להתבצע ביעילות ללא עזרתנו, הגולשים. במידה ואתם נתקלים בציוץ שהטריד אתכם, תוכלו ללחוץ על שלוש הנקודות הנמצאות בסמוך אליו ולבחור באפשרות "דיווח על ציוץ", תוך ציון הסיבה בגללה הוא גרם לכם לאי נוחות.

2- הימנעו מאיטראקציה עם החשבון החשוד

העצה הזו עלולה להיות קצת קשה ליישום, אבל שווה להקדיש את המאמץ לעשות זאת. כמעט כל הידיעות המזויפות שמצליחות להשפיע עלינו, הן כאלו שעוררו אצלנו תגובה רגשית חזקה, כמו כעס, פחד ואי דוואות (ישנם עוד מרכיבים שהופכים "סתם סיפור" לפייק ניוז ששובר את הרשת. כתבתי על זה בפוסט הזה). באופן טבעי, כשאנחנו קוראים משהו שמלחיץ או מכעיס אותנו, נרצה להגיב לפוסט או לפנות אל מי פרסם אותו, כדי לבקש עוד פרטים או כדי להעמיד אותו על טעותו. הבעיה היא, שהפעולה הזו יעילה כמו כיבוי שריפה באמצעות דלק: האלגוריתם של טוויטר בנוי כך, שהוא יציג לכם תכנים נוספים, הדומים לציוצים אליהם הגבתם. כך, למעשה, אתם תגרמו לעצמכם להיתקל בעוד ציוצים מכעיסים ומדאיגים- אמיתיים או לא. לכן, במצב בו אתם נתקלים בציוץ מטריד, עשו את ההיפך: אל תגיבו לציוץ, בטח שלא לשתף אותו.

3- חיסמו או השתיקו חשבונות מסוימים

אם אתם מוצאים שחשבון מסוים מפרסם תכנים שקריים באופן קבוע, או סתם תכנים שבעיניכם נתפסים כמטרידים מסיבה כלשהי, תוכלו למנוע מעצמכם להיתקל בפרסומים נוספים שלו (בכך תקטינו את הסיכוי שתקיימו אינטראקציה כלשהי עם הציוצים שלו: פעולה, שלפי ההסבר בטיפ הקודם, יכולה רק להזיק). ניתן לעשות זאת באמצעות לחיצה על שלוש הנקודות שליד הציוץ ובחירה באפשרות "השתק את החשבון" או "חסום את החשבון".

4- חיסמו ביטויים ספציפיים

לעיתים, לתכנים שקריים או מטרידים ישנו ביטוי מסוים, שחוזר על עצמו שוב ושוב. ביטוי כזה יכול, למשל להגיע בצורת האשטג (מעין מסרון של שתיים-שלוש מילים בליווי סולמית). ההאשטג נועד להגביר את התפוצה של מסר שקרי כלשהו. הנה דוגמה מעניינת ומטרידה בו זמנית: בשנה שעברה, חשבונות אנטי-ישראליים השתמשו בהאשטג "#covid1948" כדי להשוות את הקמת מדינת ישראל להתפשטות הקורונה.

אם אתם שמים לב שידיעות שקריות או מטרידות שאתם קוראים נושאות ביטוי שחוזר על עצמו, תוכלו למנוע מעצמכם להיתקל בציוצים בעלי אותו ביטוי באמצעות החסימה שלו. כדי לבצע חסימה, היכנסו לאפשרות "עוד" שבתפריט הראשי ושם ביחרו ב"הגדרות ופרטיות". במסך שייפתח לכם, ליחצו על "פרטיות ובטיחות" ואז באפשרות "השתקה וחסימה". כאן, תוכלו להזין את הביטויים שנמצאים בפוסטים שמטרידים אתכם ולא תיתקלו בהם שוב.