בימים האחרונים, מהומות אלימות מתרחשות רחבי ארה"ב, על רקע מותו של אזרח שחור על ידי שוטר לבן. המהומות האלימות הובילו להרס רכוש רב ואף לפגיעה בחיי אדם. היחסים בין האזרחים הלבנים לשחורים בארה"ב תמיד היה נקודת תורפה בחברה האמריקאית, אך המהומות הפעם מתפרצות בעיתוי רגיש במיוחד, משתי סיבות: ראשית, זוהי תקופה בה כ-100 אלף אזרחים מתו מנגיף הקורונה ועוד מיליונים חלו בו. הסיבה השנייה היא, שמדובר בתקופת בחירות.

מערכות בחירות הן שעתן ה"יפה" של מפיצי פייק ניוז, מבית ומחוץ, שמשתמשים במתחים חברתיים רבים, כדי ללבות סכסוכים בין חלקי החברה וליצור חוסר אמון בין הממשל לאזרחים. ישנו סיכוי טוב מאוד, שכך יקרה גם הפעם. מהסיבה הזו, כדאי להציץ אל מה שנעשה בעבר, כדי להעריך במה אזרחי ארה"ב עלולים להיתקל בזמן הקרוב

ממפעל הטרולים בסנט פטרסבורג להופעות של ביונסה

לפי דח"חות מודיעיניים ואין ספור כתבות בתקשורת, ידוע לנו שגורמים המזוהים עם ממשלת רוסיה (בייחוד "המרכז לחקר האינטרנט", ששילם לעובדיו כדי להפיץ פייק ניוז), הפיצו פייק ניוז בהיקפים נרחבים ברשתות החברתיות, על מנת לערער את חוסנה של החברה האמריקאית (ותוך כדי כך להביא להיבחרותו של טראמפ). כדי לעשות זאת, מנהלי המרכז התמקדו בכל הנושאים השנויים במחלוקת- נשיאת נשק פרטי, הפלות, זכויות לקהילה הגאה ועוד- וקידמו פייק ניוז משני צידי המתרס, על מנת לעורר סכסוכים בין התומכים והמתנגדים.

בחינה קפדנית של מודעוות הפייסבוק שפורסמו על ידי אנשי המרכז מעלה, שהמתח הבין גזעי הוא הנושא שהם התעסקו ביותר מכל נושא אחר ובהפרש גדול.

הגרף הראשון מראה, כמה מודעות הוצגו בפייסבוק בחמשת הנושאים השערורייתיים, על ידי אנשי המרכז לחקר האינטרנט (שניהם לקוחים מהכתבה הזו ב-UASToday):

כפי שאפשר לראות, המתח הבין גזעי כבש את המקום הראשון, כשהמודעות בנושא הזה הוצגו כמעט 25 מיליון פעם, בהפרש של כמעט פי שלושה מהנושא שבא אחריו.

בחלוקה לאחוזים, המתח הבין גזעי היה הנושא של 55% מהמודעות שפורסמו על ידי המרכז:

המתח הבין גזעי לא היה יכול לכבוש את המקום הראשון, אם לא היו קבוצות פייסבוק גדולות ופעילות, שדחפו את הנושא הזה במלוא כוחן ברחבי הרשת. הקבוצה הפעילה ביותר בפייסבוק הייתה "Blacktivist" (הלחם של המילים "black" ו-"activist"). היקף האינטראקציה של הקבוצה (מה שמכונה בשפה המקצועית ה-engagement) עמד על 11.2 מיליון משתמשים.

נוסף על פוסטים בפייסבוק, לקבוצה היה גם ערוץ פייסבוק פעיל, שהציג סרטונים רבים על אלימות משטרתית. אחד מהסרטונים הללו, שצילום מסך ממנו מובא כאן, שותף יותר מחצי מיליון פעם (539,012 פעם, ליתר דיוק).

בחלק מהמקרים, אנשי המרכז לחקר האינטרנט פרסמו שתי מודעות בנושא מסוים, שנו לקהלי יעד שונים, בנושא מסוים. שתי המודעות, שהיו הפוכות בתכניהן, קראו לאנשים להגיע להפגנות בעד ונגד הנושא המדובר. המטרה הייתה, במקרה הזה, להפגיש אנשים עם דעות הפוכות בנושא מסוים ובכל ללבות את המחלוקת בניהם.

הטרולים הרוסיים עשו שימוש בטקטיקה הזו, למשל, בנוגע לביונסה: בגמר הסופרבול של שנת 2016, הזמרת המפורסמת ביצעה הופעה שהייתה קשורה לזהותה כאדם שחור. לאחר ההופעה, הטרולים הרוסיים פרסמו שתי מודעות באינסטגרם (כפי שהתמונה המצורפת מראה), בעד ונגד ההופעה שלה. מעניין לציין, שהמודעות נגד הופעתה כוונו לשוטרים וחיילים.

השימוש בפייק ניוז נועד לא רק לגרום לשחורים לשנוא יותר את הלבנים (ולהיפך), אלא גם נועד להניע אותם לפעולה. תחקיר שנערך בשנת 2017 חשף את הדרך היצירתית בה השתמשו הפעילים הרוסיים, כדי "להפעיל" את אזרחי ארה"ב בהתאם למטרותיהם: פעילים רוסיים יצרו קמפיין ברשת החברתית טאמבלר בשם "Don't Shoot Me", שביטא התנגדות לאלימות משטרתית נגד שחורים. הקמפיין גם הזמין את הגולשים לשחק בפוקימון גו, כשהמטרה הייתה למצוא פוקימונים במקומות בהם התרחשה אלימות משטרתית נגד שחורים ואז לשנות את שמות הפוקימונים לשמות הקורבנות.

הקשר האיראני

המרכז הרוסי לחקר האינטרנט לא היה הגורם היחיד, שהפיץ מסרים מתסיסים מסוג זה: בשנים האחרונות, איראן הפעילה רשת חובקת עולם של פרופילים מזוייפים ברשתות החברתיות ואתרים מזוייפים, על מנת לקדם מסרים שמשרתים את מדיניותה של איראן (למשל, מסרים נגד ישראל) וכן מסרים שנועדו לפגוע בחוסנה של החברה במדינות שונות. האיראנים, כמו הרוסים, לא פספסו את השימוש במתח שבין שחורים ללבנים כדי להשיג את מטרתם:

עמוד פייסבוק בשם Progressive Front פרסם תמונה עם הגברת הראשונה לשעבר, מישל אובמה, שמחזיקה, כביכול, שלט שבו נכתב "העבודה שלי נלקחה על ידי מהגרת". המסר כאן ברור- הוא מכוון נגד מלניה טראמפ, שנולדה בסלובניה. התמונה הזו מצליחה לפגוע בשני נושאים רגישים בו זמנית: קיפוח של שחורים ושנאה כלפי מהגרים. מסרים מסוג זה פורסמו לקראת בחירות 2016 וגם לאחריהן.

יש לציין שהיקף הפעילות האיראני בשנים האחרונות היה נמוך משמעותית מזה של הרוסים: בטוויטר, למשל, האיראנים החזיקו ב-770 חשבונות, שצייצו כמיליון ציוצים. הרוסים, לעומת זאת, הפעילו כ-3,800 חשבונות, שצייצו פי עשרה מהאיראנים. בנוסף, הטרולים האיראנים גם נחשבו לפחות מתוחכמים ממקביליהם הרוסיים ולכן גם נתפסו כפחות משפיעים. עם זאת, בשנה האחרונה מתרבים הפרסומים והמחקרים, שמראים שלא רק שהאיראנים לא רק משפרים את ביצועיהם ברשתות, אלא הם למעשה אף מצליחים להתעלות מעל הרוסים, מהם למדו (ושנחשבים בעולם, באופן מסורתי, כמומחים לשימוש בדיסאינפורמציה). על סמך ההיסטוריה הזו, סביר מאוד להניח שחשבונות איראניים ברשתות החברתיות פעילות בימים אלו בהפצת פייק ניוז בארה"ב, לקראת הבחירות בחודש נובמבר ואולי הן אף עושות זאת ביחס למהומות בימים האחרונים.