תופעת הפייק ניוז הפכה לאחת התופעות המסקרנות והמסוקרות ביותר ברחבי העולם בשנים האחרונות והיא מושכת סביבה עניין רב ברחבי העולם. הדבר מתבטא, למשל, בנטייה של פוליטיקאים רבים בארץ ובעולם לכנות כל סיפור שלא מוצא חן בעיניהם "פייק ניוז" (גם כשהוא אמיתי). היא גם מתבטאת במאמצים הרבים שמקדישים חוקרים שונים, בנסיון להבין מדוע אנחנו, גם האינטליגנטים ביותר שבנינו, מאמינים לפייק ניוז.

אנחנו יודעים היום, למשל, שהתפיסות המוקדמות שלנו משפיעות על ההחלטה שלנו איזה מידע לצרוך ואיזה לדחות. כך, מידע כוזב שיעלה בקנה אחד עם האמונות המוקדמות שלנו, ייתפס כאמין, בעוד שמידע אמין שמנוגד להן- יידחה. אנחנו גם יודעים, שפייק ניוז מוצלח הוא כזה שמעורר בנו רגשות שליליים- בייחוד של פחד, ספק ואי וודאות.

אולם, מסתבר שישנו עוד מאפיין אנושי אחד, שניצולו עשוי לפתות אותנו להאמין לחדשות מזוייפות.

באוגוסט 2019, התפרסם בכתב העת Journal of Consumer Psychology שבארה"ב מחקר, שנוגע לאופן שבו אנו תופסים את אמיתותם של משפטים כתובים. במסגרת המחקר, המשתתפים חולקו לשתי קבוצות והם התבקשו להעריך עד כמה המשפטים שמוצגים לפניהם הם נכונים. שתי הקבוצות קיבלו שני סוגים שונים של הצהרות- הקבוצה הראשונה קיבלה הצהרות, שהמילים בהן היו מסודרות לפי סדר ה-ABC, למשל- “Aspen Moisturizes Skin” (סדר האותיות של המילים הראשונות הוא A,M,S) או “Befferil Eases Pain”, (שבו סדר האותיות הוא B,E,P). הקבוצה השנייה קיבלה הצהרות, שבהן המילים לא היו מסודרות לפי הסדר הזה, למשל- “Vufferil Eases Pain” (שבו הסדר הוא V,E,P). במהלך הניסוי נמצא, באופן עקבי, שהצהרות בהן המילים היו מסודרות בסדר ה-ABC נתפסו כאמינות יותר מאשר סוג ההצהרות השני, גם כאשר לא ידעו להסביר מדוע. 

בחלקו השני של הניסוי, החוקרים בדקו האם ניתן להטות את הנטייה השיפוטית הזו לכיוון השני, כלומר- האם הצהרות שבהן המילים מסודרות בסדר ABC הפוך יזכו גם כן לרמת אמינות גבוהה.

לשם כך, קבוצה אחת נחשפה לשיר ה-ABC המוכר, שהוא מושר באופן נורמלי וקבוצה שנייה נחשפה לשיר הזה, שהושר באופן הפוך (מ-Z ל-A). לאחר מכן, החוקרים הציגו בפני הקבוצות הצהרות בהן האותיות הראשונות של המילים בה מסודרות בסדר הפוך (כלומר, מ-Z ל-A). דוגמה להצהרה כזו היא “Uccuprin Strengthens Heart”. הצהרות מהסוג הזה נתפסו כאמינות יותר בעיני משתתפים שנחשפו לשיר ה-ABC ההפוך, מאשר המשתתפים שלא נחשפו לשיר הזה. 

מדוע זה קרה?

המוח האנושי אוהב לארגן את המידע שהוא מקבל מהעולם החיצון לפי סדרים, הרגלים ושיטות מוכרים וקבועים- בין אם מדובר בדעות קדומות, בסדר מספרי או בסדר ההפוך של ה-ABC. לדברי פרופסור דן קינג (Dan King) מ-University of Texas Rio Grande Valley, אחד מעורכי המחקר, המשמעות היא שכאשר אנו מוצאים מידע שתואם את הסדרים אותם אנו מכירים, אנו נרגיש באופן תת-מודע שהוא נכון ושאנחנו יכולים לסמוך עליו. בהקשר לעולם הפייק ניוז ניתן לומר, שגורמים זדוניים שרוצים להפיץ פייק ניוז, עלולים לאמץ את הנטייה האנושית להאמין יותר להצהרות "מסודרות" על מנת לשכנע אותנו להאמין להצהרות כוזבות.