מערך הדיסאינפורמציה הרוסי סיפק בשנים האחרונות לא מעט סיפורים מוזרים ומביכים, אולם נדמה כי השבוע הרוסים עלו שלב בפעילות שלהם.

אזרחים רבים ברחבי העולם נחשפו השבוע לידיעה מלחיצה ביותר, ששודרה ב-BBC. על פי הידיעה, התנגשות צבאית בין צבא רוסיה לכוחות נאט"ו אירעה סמוך לחופי לטביה. הכוננות הצבאית הועלתה ומחשש למלחמה גרעינית, אפילו המלכה אליזבת פונתה מהארמון למקום מבטחים. 

ובכן, צפירת הרגעה- 

התקרית מעולם לא התרחשה, אין שום כוננות למלחמה גרעינית והמלכה עדיין יושבת לבטח בארמון בקינגהאם. רשת BBC, בעמוד הטוויטר הרשמי שלה, הכחישה באופן גורף את נכונות הידיעה.

אז מהו הסיפור האמיתי מאחורי הידיעה?

בניגוד לתוצרים הסברתיים רבים שהרוסים מפזרים ברחבי התקשורת, סרטון הוידאו עם ה"דיווח המיוחד" הוא לא פרי מעשה ידיהם של הרוסים, אלא מדובר בקטע גנוב. בראיון עם ה"קריין" שמצולם בקטע, הוא הסביר כיצד הכל התחיל.

מסתבר, כי הקטע המדובר צולם כבר בספטמבר 2016 עבור חברת ייעוץ ארגוני שנמצאת באירלנד. המרואיין סיפר שמטרת הקטע שהוא התבקש להשתתף בו כקריין, הייתה לבחון כיצד לקוחות פוטנציאליים של החברה מגיבים למצבי חירום קיצוניים. כאשר הקטע צולם, נוספו לו כתוביות שמצהירות במפורש שמדובר בתרחיש דמיוני. אולם, כתוביות אלו הוסרו, כאשר הרוסים עשו שימוש בצילום (שעדיין לא ברור כיצד כלל הגיע לידיהם).

מהרגע שבו ה"ידיעה החדשותית" שוחררה על ידי הרוסים, היא נהפכה לויראלית ושותפה רבות בעיקר דרך הווטסאפ ובעיקר על ידי אזרחים ממדינות אפריקה ואסיה.

התקרית הזו מדגימה באופן קיצוני את עקרון הפעולה האסטרטגי של מערך הפייק ניוז הרוסי- הפצת תכנים שונים, שמיועדים לזרוע פחד, חוסר אמון וספקות בקרב אזרחי המערב בנוגע למציאות המוכרת להם. אף על פי שמדובר בידיעות מסולפות, שלעיתים אפשר להוכיח את שקריותן די בקלות, הרי שמבחינה רגשית הן מצליחות לעיתים לעורר את האימפקט הרצוי: כאשר מוציאים מידע כלשהו מהקשרו, מעצבים אותו בצבעים הנכונים ומתארים אותו במסרים המדוייקים, מסרים מהסוג הזה מכים בבטנו של הגולש, שבלי לחשוב פעמיים, משתף את התוכן הפרובוקטיבי. ישנו כאן, למעשה, גם אפקט של כדור שלג- ככל שידיעות כאלו משותפות יותר ויותר ברשתות החברתיות, הן מצטיירות כאמינות יותר ויותר, עד כי לעיתים אמצעי התקשורת המובילים והמסורתיים משתפים את הידיעות המזוייפות, מבלי לדעת את מקורן המפוקפק (כך למשל אירע בארצות הברית, כאשר ציוצים פרובוקטיביים של טרול רוסי שהתחזה לאישה גזענית צוטטו בכלי תקשורת מכובדים, מבלי שאלו ידעו שמדובר בטרול).