מה חדש בארה"ב?….

בשבוע שעבר, הוושיגנטון פוסט פרסם החלטה חשובה של קהילת המודיעין האמריקאית-

גופי המודיעין מתכוונים לפרסם לציור יותר מידע על תקיפות סייבר ופעולות של הצפצת מידע כוזב, שאמורות לשבש את הבחירות. לא מדובר רק ביידוע על פעולות שעבר מתבצעות, אלא על מאמץ ללמד את הציבור על מבצעים שייתכן ומדינות כמו רוסיה ואיראן עלולות לבצע במהלך מערכת הבחירות.

שילבי פירסון ( Shelby Pierson ), הנציבה הראשונה בקהילת המודיעין לענייני איומים על הבחירות, הסבירה את ההחלטה כך: בעיניה, ככל שהציבור ישמע יותר על האיומים הללו, כך הוא יבוא מוכן יותר לקראת ההצבעה/

מדובר בשינוי דמרטי לעומת הבחירות הקודמות, שם- קהילת המודיעין פרסמה את המידע על ההתערובת הרוסית רק לאחר הבחירות.

…ומה אצלנו בישראל?

זה לא סוד, שמדינת ישראל נמצאת במשבר פוליטי חמור, שמתבטא בשלוש מערכות בחירות בשנה אחת.

בתחילת השנה שעברה, ראש השב"כ, נדב ארגמן, ציין את האפשרות שמדינות זרות ינסו להתערב בבחירות באמצעים טכנולוגיים שונים.

שתי מערכות בחירות נערכו מאז- האם שמעתם התבטאויות נוספות כאלו?

האם שמעתם את ראש השב"כ, או את וועדת הבחירות המרכזית, מתארים את האיומים הצפויים? איך הם אמורים להיות, מי צפוי לעמוד מאחוריהם, מה ניתן לעשות?

התשובה, לצערנו, היא- לא.

מדוע?

אומנם, ישנם שיקולי מודיעין, אך האם מה שטוב לדמוקרטיה החזקה בעולם, שהותקפה בצורה בוטה במרחב הדיגיטלי- לא יכול להיות טוב מספיק עבור מדינת ישראל?

במצב הזה, אין לנו ברירה אלא להסתמך על עבודה של גורמים פרטיים, שנעשתה לפני שנה (כגון הכתבה הזו, שמתארת את האיום האיראני על הבחירות לכנסת ה-21).

טרור דיגיטלי במערכת הבחירות בישראל

תיאור מקיף יותר פורסם לציבור בשנה שעברה על ידי המכון הבינלאומי למלחמה בטרור, שבמרכז הבינתחומי.

נקודות מרכזיות מהדו"ח (שנכתב אומנם לפני שנה, אך בהחלט עשוי להיות רלוונטי גם לשנת 2020):

1- השימוש במבצעי סייבר בתקופות של מערכות בחירות מאפשר לארגוני הטרור להשיג את מטרותיהם הפוליטיות במהירות רבה ועל ידי פחות אמצעים, בהשוואה למתקפות טרור פיזיות.

2- איראן מהווה את האיום המקוון הגדול ביותר על ישראל, מאחר והיא משתפת את הידע הטכנולוגי והניסיון שלה בתחום מבצעי הסייבר עם בעלות בריתה.

3- מחברי הדו"ח גם הוסיפו פתרונות למניעת התערבות זרה בבחירות בישראל:

למשל, הם חזרו על הצעת המכון הישראלי לדמוקרטיה להקים רשות מיוחדת, שתדווח על מקרים של פעילות חשודה ברשתות החברתיות לוועדת הבחירות המרכזית ולשב"כ.

בנוסף, הם הציעו גם להשתמש בכלים טכנולוגיים לאיתור הפצת חדשות מזויפות ברשתות ולחינוך הציבור מפני הפצת חדשות כוזבות.

למה זה בכלל חשוב?

אפשר לטעון, שיותר חשוב שגופי המודיעין יתרכזו בסיכול מתקפות סייבר ופייק ניוז. למעשה, אפשר גם לטעון שחשיפה כזו רק תפגע בפעולות הממשלה להגנת הבחירות.

לדעתי, לחשיפה כזו ישנה חשיבות גדולה משלוש סיבות:

1- הדמקורטיה היא שלטון העם ולכן, כל איום על שלטון העם חייב להיות מיודע (במגבלות האפשריות) למי שיש לו את הבעלות עליו.

2- ככל שהממשלה תפרסם יותר מידע על תקיפות סייבר ופייק ניוז, כך הציבור יכיר יותר את אופי האיום ואת הדרכים להתגונן עימו בצורה יעילה.

3- ככל שמידע כזה יפורסם יותר, כך יוכלו גם יותר גורמים פרטיים לפתח פתרונות להגנה דיגיטלית על הבחירות. נכון להיום, ישנן כ-20 חברות טכנולוגיות, שעוסקות בהתמודדות עם פייק ניוז. אין סיבה שב"אומת הסטארטאפ" לא ייפתחו עוד חברות שיעסקו בכך והתחרות שתיווצר תשפר את איכות ההגנה על הבחירות.