כאשר עיתונאים, מחוקקים ואנשי מקצוע ניתחו במהלך השנתיים האחרונות את המעורבות הזרה בבחירות 2016 בארה”ב, הם עסקו באופן נרחב, כמעט בלעדי, אפשר לומר, בפעילות הרוסית. פרסום הדו”ח של התובע המיוחד, רוברט מולר, העלה מחדש את העיסוק בנושא. אולם, הציבור האמריקאי והתקשורת במדינה הקדישו במהלך השנים תשומת לב מועטה למאמצי השפעה של מדינה לא פחות חשובה ומשפיעה, שהופנו גם כן כלפי הציבור האמריקאי – סין.

בחודש שעבר, חברת המודיעין Insikt פרסמה דו”ח מיוחד, שהוקדש לפעילות הסינית ברשתות החברתיות בארה”ב והשווה אותן לזו הרוסית. הסינים, כמו הרוסים, השקיעו מאמצים אינטנסיביים בפעילות ברשתות החברתיות על מנת להשפיע על דעת הקהל האמריקנית, אבל מטרות ההשפעה, כמו גם האמצעים שהופעלו כדי להשיג אותה, היו שונות. אנשי החברה שמו לב לכך, שבעוד שהמטרה העיקרית של הטרולים הרוסיים, שפעלו בחסות הממשלה, הייתה לערער את האמונה של הציבור האמריקאי בערכים המערביים-ליברליים, סין השתמשה באמצעי התקשורת המגוונים שבידיה כדי להגביר את ההשפעה העולמית שלה ולהציב את עצמה כגורם חשוב בזירה הבינלאומית.

הסינים, כמו הרוסים, לא בחלו להשתמש בסיפורים מעוותים (ולעתים אף שקריים) כדי להשיג את המטרה שהציבו לעצמם, אבל התוכן של המסרים היה שונה בתכלית בכל מעצמה. בעוד הרוסים הסתמכו בעיקר על חדשות כוזבות ושליליות, שנועדו לפצל ולסכסך בין חלקים בחברה האמריקאית, הסינים השתמשו ברשתות החברתיות כדי להציג את סין באור חיובי. בהתאם לכך, הם פנו במודעות ממומנות בפייסבוק לגולשים אמריקאים עם סיפורים מוטים, מעוותים ושקריים, שהציגו תדמית אידיאלית וקיטשית על הפוליטיקה והתרבות של המעצמה המזרח-אסיאתית. החוקרים גם מאמינים, שהממשל הסיני הגביר את הפעילות שלו ברשתות החברתיות בזמנים בהם התרחשו אירועים חשובים, כמו כינוס ה-G20 בארגנטינה בנובמר 2018 או, מצד שני, פסטיבל האביב שנחגג בחודש ינואר.

בכל הנוגע לבחירות האמצע בשנת 2018, החוקרים מצאו שבהשוואה לפעילות הרוסית, הפעילות הסינית ברשתות החברתיות הייתה מצומצמת יותר והיא לא ביטאה העדפה למועמד מסוים או למפלגה ספציפית. במקום זאת, התכנים הסינים באותה תקופה עסקו בנושאים שחשובים לסין, כמו מלחמת הסחר בין המדינות. כמובן שהסיקור של התחום הזה האיר בצורה שלילית את המדיניות של הנשיא דונלד טראמפ.