הררי מילים הוקדשו בשנים האחרונות לפעילות הרוסית הדומיננטית בתחום הפצת הפייק ניוז, בכל רחבי העולם – בראש ובראשונה, כמובן, בארצות הברית, אך גם במקומות נוספים, בהם ארצות הבלקן, ונצואלה ומצרים. מכון המחקר EDAM, היושב באיסטנבול, פרסם בתחילת החודש מחקר מעניין במיוחד, שמאיר את הפעילות הרוסית בתחום במדינה גדולה וחשובה, אך כזו שלא קיבלה עד עתה תשומת לב בנושא – טורקיה. המחקר, שנקרא “המדיה הדיגיטלית וסביבת התקשורת הרוסית בטורקיה”, בוחן את הפעילות של גורמי תקשורת רוסיים בטורקיה, שנעשתה סביב אירועים חשובים במדינה בשנים האחרונות.

אחד מהאירועים הללו היה הפלת המטוס הרוסי בשמי טורקיה בנובמבר 2015, שזעזעה את היחסים בין המדינות. בימים שלאחר הפלת המטוס, גורמי תקשורת רוסיים ניסו תחילה לטעון שהפלת המטוס נעשתה בשמי סוריה ולא בטורקיה, ולכן הפעילות הטורקית היא לא חוקית. נקודת זמן נוספת שבה נרשמה עלייה בהפצת פייק ניוז רוסי הייתה בקיץ 2016, אז התרחש ניסיון ההפיכה נגד רג’פ טאיפ ארדואן. על פי הדו”ח, באחד המקרים, הופץ סיפור מזויף לפיו תחנת המשטרה הראשית של אנקרה נפגעה על ידי פצצה. הצילומים שהופצו להוכחת המקרה היו, למעשה, צילומי וידאו של ערוץ הטלוויזיה הרוסי RT מפעילות צה”ל בעזה במהלך מבצע צוק איתן.

הדיווח מצוק איתן

סיפור מוזר נוסף שהופץ בתקופה ההיא קשור לשכנתה של טורקיה, אזרבייג’אן. על פי הפייק הזה, שהיה אחד הוויראליים ביותר, נשיא אזרבייג’אן הצהיר שהעם הטורקי מתנגד לניסיון ההפיכה ושהוא יהיה מוכן לשלוח את צבאו לטורקיה כדי לדכא את ניסיון המרד. בפועל, נשיא אזרבייג’אן אמנם הביע התנגדות לניסיון ההפיכה, אך ההצהרה על הכנסת הצבא לטורקיה היא שקרית.

ההצהרה השקרית (חלקית) של נשיא אזרבייג'אן

המסקנה העיקרית של כותבי הדו”ח היא שבניגוד למקומות אחרים בעולם בהם הופץ פייק ניוז רוסי, הפייק בטורקיה הוא בעל השפעה שולית על השיח בטורקיה. לטענת הכותבים, הסיבה לכך היא אסטרטגית – רוסיה רואה בטורקיה מדינה חשובה, מאחר שהיא שוכנת בחופי הים השחור, שהוא בעל חשיבות אסטרטגית לרוסיה. הצורך ביחסים טובים עם טורקיה מביא את הרוסים, ככל הנראה, שלא להשתמש במלוא עוצמתם בהפצת פייק ניוז במדינה, אך ארדואן יודע היטב שהפייק הרוסי הוא נזיל.