יום כיפור המתקרב אמור להיות זמן של חשבון נפש, שבו כל אדם מהרהר כיצד הוא יוכל לתקן את יחסיו עם הסובבים אותו ועם המקום.

למפיצי פייק ניוז יש הרבה עבודה לעשות בנקודה הזו- הפצה של פייק ניוז גורמת לאנשים להאמין במידע שיכול לערער אותם נפשית, לפגוע בהם בריאותית (למשל, לאמץ "תרופות פלא" נגד הקורונה שעלולות להזיק לגוף) או לרושש אותם כלכלית.

לקראת היום שמזוהה כיום של חשבון נפש, בחרתי לציין ארבע השפעות מזיקות במיוחד של פייק ניוז, שמפיציו צריכים לבקש עליהם סליחה מאיתנו.

פייק ניוז מפחיד אותנו יותר מפיגועי טרור

כמו שצוין קודם לכן, חשיפה לפייק ניוז עלולה ליצור אצלנו רגשות שליליים קשים, שההשפעה הזמקיה שלהם מתעצמת בימי הקורונה. אולם, מחקר שערך מכון המחקר האמריקאי הידוע Pew ממחיש, שההשפעה הנפשית של פייק ניוז חזקה במיוחד-

במסגרת המחקר, שתוצאותיו פורסמו ביוני 2019, הנשאלים התבקשו לציין מהם האיומים הגדולים ביותר על החקרה האמריקאית בימינו. הנשאלים יכלו לציין יותר מאיום אחד. בצמרת האיומים נמצאה ההתמכרות לסמים: 70% מ-6,200 הנשאלים ציינו זאת כתופעה חמורה. בנוגע לפייק ניוז, שימו לב לזה- אחוז האנשים בסקר שציינו, שהפצת פייק ניוז מהווה איום חמור על החברה האמריקאית, הוא לא פחות מ-50%. מה שמדהים כאן הוא, שאחוז דומה- 49% ציינו פשיעה אלימה כאיום משמעותי, כאשר רק 34% ציינו פיגועי טרור כאיום על החברה האמריקאית.

במילים אחרות- יותר אנשים שחושבים שפייק ניוז מסוכן לחברה מאשר אנשים שחושבים שפיגועים מסוכנים לארה"ב.

פייק ניוז יוצר אצלנו זכרונות מפוברקים

בספרות המחקרית אפשר למצוא תיעודים רבים להשפעות הנפשיות של פייק ניוז, אבל מחקר שנערך באירלנד בשנת 2018 מציג השפעה מרתקת ומטרידה בו זמנית: המחקר נערך בתקופה בה נערך במדינה משאל עם בנושא הפיכת הפלות לחוקיות במדינה. במסגרת המחקר, הנשאלים (3,140 במספר) עברו מספר שלבים: ראשית, הם נשאלו על ידי החוקרים האם וכיצד בכוונתם להצביע. לאחר מכן, החוקרים הציגו לכל משתתף שישה דיווחים חדשותיים, ששניים מהם היו דיווחים כוזבים, שעסקו במשאל. לאחר חשיפה לכל דיווח, הנשאלים התבקשו לענות האם הם זוכרים את האירועים המותארים בו.

החוקרים מצאו, שקרוב למחצית מהנשאלים דיווחו שהם זוכרים את אחד מהאירועים הכוזבים שתוארו (אירועים שמעולם לא התרחשו, כאמור). רבים מהם אף טרחו לתאר את אותם זכרונות כוזבים בפרטי פרטים. יש לציין, שהנשאלים יצרו את אותם זכרונות כוזבים, אפילו לאחר שנאמר להם במפורש במהלך הניסוי, שייתכן וייחשפו למידע שקרי.

פייק ניוז מוביל להשחתת רכוש

אחדות מתיאוריות הקונספירציה הויראליות ביותר בשנים האחרונות מתייחסות לתשתית התקשורת המתקדמת המכונה 5G (רשת תקשורת מהדור החמישי). על פי התיאוריות הללו, הרשתות לא נועדו לשפר את אמצעי התקשורת, אלא לפגוע בנו- אחת מן התיאוריות הללו טוענת, למשל, שפריסת תשתיות 5G תורמת להתפשטות נגיף הקורונה. תיאוריות אחרות גורסות שהן מפיצות סרטן.

לעיתים, ההתנגדות לפריסת התשתית המודרנית מוביל למעשי ונדליזם, שנועדו לפגוע בה פיזית: בחודש יוני האחרון, בית משפט בבריטניה גזר שלוש שנות מאסר על אזרח שהצית מגדל השייך לתשתית 5G. האזרח, אדם בשם מייקל וויט, ביצע את המעשה לאחר שנחשף למידע שקרי, שקושר בין פריסת התשתית להתפרצות הקורונה (מיותר לציין, שהמגיפה העולמית הגיעה גם למקומות בהם לא נפרסו תשתיות 5G). העונש הכבד נגזר עקב כך, שהצתת המגדל הביאה לנזק שנאמד ב-10,000 פאוד לפחות והשביתה אותו לתקופה של 11 ימים.

כדאי לציין, שגם בישראל, הרשויות מודאגות מהפייק ניוז שמופץ נגד ה-5G: בחודש מאי פורסם, שעיריית קרית ביאליק תתבע אנשים, שהפיצו מידע כוזב על תאורת לד ברחוב. על פי התיאוריות, הפנסים ה"מסוכנים", שנועדו לצמצם את היקף האוכלוסייה, כוללים גם רכיבי 5G.

פייק ניוז עלול לגבות חיי אדם

כולנו מכירים את המונח "פייק ניוז" בעקבות הבחירות לנשיאות ארה"ב משנת 2016, שאופיינו בהפצה חסרת תקדים של מידע כוזב ברשתות החברתיות. המידע, שהופץ בעיקר על ידי גוף בשם "הסוכנות לחקר האינטרנט", הקשורה לממשלת רוסיה, נועד לפגוע בחוסנה של החברה האמריקאית ולהטות את דפוסי ההצבעה בה לטובתו של טראמפ.

יחד עם זאת, ההשפעות של הפייק ניוז שהופץ בבחירות ההן לא נשאר רק בתחום הפוליטי-חברתי. כאן, זכורה מאוד לרעה פרשת ה"פיצה-גייט". סיפור הפיצה גייט מספר על מקום בשם קומט פינג פונג בוושינגטון הבירה. כלפי חוץ, מדובר במסעדה תמימה. למעשה, על פי תיאוריית קוספירציה שהופצה לקראת הבחירות, מדובר במרכז של רשת פדופיליה, שמנוהלת על ידי חברי המפלגה הדמוקרטית. הסיפור הפך להיות נפוץ מאוד ברשת בסיוע גורמי ימין קיצוני, שהפיצו אותו באתרים המזוהים עימם.

ב-4 בדצמבר 2016, לאחר שהבחירות כבר נערכו, חלה תפנית מזוויעה בעלילה- אדם בשם אדגר וולץ', שהיה משוכנע שהסיפור לגבי המסעדה הוא אמת, נכנס אליה חמוש בנשק חם ואף ירה בה שלוש יריות. למרבה המזל, הוא לא פגע באף אדם ונעצר במהירות על ידי שוטרים. כשנשאל מדוע עשה את מה שעשה, ציין שהוא רצה למצוא את הילדים הכלואים, כביכול, במסעדה ולשחרר אותם.