בשעה בה ניצבת מדינת ישראל בפני אתגר הסברתי עצום- אולי הגדול בתולדותיה- התפרסמה כתבה נרחבת בעיתון הארץ, המציגה קמפיין ממקור רוסי, שעירב חשבונות ברשתות החברתיות ואתרים המתחזים לאתרי חדשות, שהפיצו נרטיבים אנטי-ישראליים במסגרת המלחמה. מבצע דומה כבר נחשף בחודש יוני האחרון על ידי צרפת. אז, יחידים וארגונים המזוהים עם רוסיה השתמשו ב-355 דומיינים להקמת אתרים המתחזים לאתרי חדשות וממשל באירופה, ישראל וארה"ב, שהופץ מידע כוזב נגד אוקראינה ובעד רוסיה.

הממצאים המרכזיים מהכתבה מהיום הם:

  • אתרים המתחזים לאתרי חדשות שונים מרחבי העולם- בהם אתר Le Parisien הצרפתי, Der Spiegel הגרמני ואתר וואלה! הישראלי פרסמו מידע כוזב נגד ישראל ונגד אוקראינה, שהופץ ברשתות החברתיות, בגוגל וביוטיוב.
  • הרשת החברתית בה הופץ עיקר המידע הכוזב היא X (מה שהיה פעם טוויטר), בה פעלו במתואם מעל 6,000 חשבונות פיקטיביים שהפיצו מעל 27 אלף ציוצים בעלי מידע כוזב.
  • חלק מהפוסטים שקידמו את הכתבות המזויפות נוצרו באמצעות בינה מלאכותית. כך, למשל, הופץ סרטון deep-fake של חייל צה״ל, המזמין לכאורה אוקראינים להצטרף ללחימה למען ישראל תמורת אזרחות ושכר.

שני הסנט שלי על משמעויות הקמפיין שנחשף

הממצאים המתוארים בכתבה בעיתון הארץ מרתקים עוד יותר, אם מתחשבים ברקע הרחב יותר העומד מאחוריהם- רקע הכולל בעיקר את טיבה של לוחמת המידע בין רוסיה למדינות המערב בשנים האחרונות.

ראשית, יש לציין כי הדמיון בין הקמפיין נגד ישראל לקמפיין נגד אוקראינה אינו מתבטא רק בנרטיבים דומים (למשל, ביחס לשתי המלחמות טענו הרוסים כי הן יובילו לעלייה במחירי האנרגיה), אלא גם במטרות העומדות מאחוריהן: במהלך המלחמה באוקראינה, מכונת התעמולה הרוסית הקדישה מאמצים רבים לפלג את המערב באופן כפול- הן בין מדינות המערב לאוקראינה והן בתוככי מדינות המערב עצמן. במסגרת זו, למשל, פרסמו לא פעם תועמלנים רוסיים כי עלויות המלחמה באוקראינה מצריכות את האיחוד האירופי להשקיע כספים רבים לטובת אוקראינה, הבאים על חשבון סיוע חברתי-כלכלי למעמדות החלשים ביבשת.

נסיון להדהד מתיחות כזו נמצא בשאלת הסיוע האמריקאי לישראל ולאוקראינה. ידוע, כי בקונגרס האמריקאי התגלעה מחלוקת בין מחוקקים רפובליקנים לדמוקרטים אודות מתן הסיוע, מאחר והאחרונים דרשו להעניק סיוע לשתי המדינות יחדיו, בעוד שמחוקקים רפובליקנים הסתייגו ממתן עזרה נוספת לאוקראינה.

הפצת הטיעון הזה בעת הזו היא מעניינת- לא רק בצל השיתוק בו נתקל בית הנבחרים לאור הדחת יושב הראש הקודם, אלא גם בשל העובדה שאנחנו מצויים בשנת בחירות לנשיאות ארה"ב- מה שכמובן מקצין את המתיחות הקיימת בין המחנות הפוליטיים.

באשר לאוקראינה- החל מראשית המלחמה באוקראינה, פועלת רוסיה לצמצם את היקף התמיכה הצבאית, הכלכלית והמדינית של מדינות המערב באוקראינה, מתוך ידיעה שככל שתמיכה זו תרד, כך יגברו סיכוייה של רוסיה לנצח את אוקראינה. אחד הסיפורים המעניינים שפורסמו בהקשר הזה הוא, שאזרחים אוקראיניים מכרו ברשת האפלה- המרחב הוירטואלי המאפשר לעבריינים מכל הסוגים לבצע ככל העולה על רוחם- מערכות נשק שארה"ב סיפקה למדינתם. הנרטיב לפיו הסיוע שיסופק לישראל יבוא על חשבון אוקראינה תואם, אפוא, את רצונה של רוסיה לראות את אוקראינה "נזרקת מתחת לגלגלי האוטובוס" מצד המערב ומפסידה במלחמה.

שנית, משפטים כמו "אנטישמיות עולמית תלוייה בביידן"- שפורסמו במהלך הקמפיין- מציגים תפיסה רוסית ישנה-נושנה, הרואה במערב- ובראשו ארה"ב- את המקור לאי היציבות העולמית. אחד המאמינים הגדולים בכך הוא ולדימיר פוטין, שכמו רבים מבני דורו סבור כי לרוסיה- על גלגוליה השונים- ישנו תפקיד בייצוב המערכת הבין-לאומית. משכך, קריסת בית המועצות בסוף המאה שעברה היא, לדידו, האירוע הטרגי ביותר *בהיסטוריה האנושית כולה*. בהתאם לכך, סבור פוטין כי עליו לפעול ולחזק את רוסיה מבחינה מדינית, כלכלית וצבאית, שכן חיזוקה של רוסיה הוא למעשה חיזוק השלום העולמי. בשם הצידוק הזה יצאה רוסיה למלחמתה ב"נאציזם האוקראיני".

מתוך התיאוריה הזו, התעמולה הרוסית מייחסת למערב צמאון דם וסטנדרט כפול בכל הנוגע לחיי אדם. בקריקטורה פרו-רוסית שפורסמה בעולם הערבי במהלך המלחמה (ראו תמונה), ניתן לראות כיצד מנהיגי המערב מגנים את מלחמתה של רוסיה באוקראינה, מבלי שישימו לב כי על ידיהם דם של מוסלמים רבים חפים מפשע.

קריקטורה אנטי-מערבית המציגה את צביעות המערב בנוגע לרוסיה. מקור

לבסוף, מציינת הכתבה מהיום כי על פי העיתון הצרפתי לה מונד, בחודשים האחרונים פיתחה רוסיה מערכת נרחבת ליצירת חשבונות מזויפים. ממצאים אלו דומים מאוד לאלו שעלו בכתבת תחקיר מיוחדת של עיתון ה-Washington Post מחודש מרץ השנה: התחקיר, המבוסס על כ-5,000 מסמכים מודלפים, מציג ממצאים על מיזמים לפיתוח אמצעי לוחמת סייבר ולוחמת מידע מתקדמים על ידי רוסיה. במסגרת אותם מסמכים, מתואר פרויקט בשם Amezit, הכולל, בין היתר, פיתוח מנגנונים להקמה אוטומטית של חשבונות מזויפים ברשתות החברתיות, במטרה להפיץ מידע כוזב בתפוצה המונית. הפרויקט אף אִפְשֵׁר לגורמים רשמיים ברוסיה לנטר את תנועת הרשת ברחבי המדינה ולקבוע לאילו תכנים ייחשפו המשתמשים. ייתכן מאוד, אפוא, כי המערכת עליה הצביע לה מונד פותחה במסגרת Amezit והיא השורש לשיפור ביכולותיה של רוסיה בהפצת המידע.